jóga a pánevní dno

Lekce je zaměřena na posílení pánevního dna v jógových pozicích.

Zdravé svalstvo pánevního dna nás drží pohromadě, jsme tedy kontinentní (z latinského slova contineo - držet pohromadě). Nachází se na dně trupu, který uzavírá a podpírá, zároveň je středem našeho těla. Zprostředkovává spojení mezi dolními končetinami a trupem, díky čemuž má klíčovou pozici pro držení celého těla a harmonickou koordinaci pohybu. Pohyby pánve odrážejí naše pocity, vypovídají o naší sexualitě, chuti do života a vitalitě. Pokud mocněji zaktivujeme pánevní dno, bude náš život intenzivnější. Nechte prýštit zdroj energie a navoďte si tak pocit štěstí. Pánevní dno funguje jako dynamo - svým pohybem nabíjí celé tělo.

Poklad, na kterém sedíme

Pánevní dno je pohybovým centrem těla - když jej aktivujete, usnadní vám život. Aktivní pánevní dno znamená více energie ve všech oblastech života - pro tělo, psychiku i duši. Pokud se napřímíte zevnitř, budete čilejší a plní chuti do života. Při fyzické práci budete fungovat efektivněji, uděláte dobrý dojem ve sportu a dokážete se více vědomě uvolnit. Pocítíte radost z pohybu, což udělá vašemu tělu v mnoha ohledech dobře.

Tohle všechno lze získat zcela snadno - tím, že "vykopete" poklad, na kterém si sedíte. Pevné pánevní dno reaguje samo od sebe vždy správně a přiměřeně aktuálnímu zatížení. Při silné zátěži se energicky napne (kašel), když napětí povolí, může se naprosto uvolnit - je to živý flexibilní sval, který umí pracovat, hrát si a odpočívat.

Správný trénink pánevního dna je zároveň školou pro záda. S aktivní základnou jsou záda při fyzické práci silnější a zároveň pružnější, v těhotenství stabilnější, i po dlouhodobém sezení pohyblivější, při lenošení a relaxaci uvolněnější. S aktivním pánevním dnem se vám snadno podaří zakotvit, uspořádat si každodenní život zdravěji a s větším množstvím pohybu. Když naopak sedíte, stojíte a pohybujete se nevhodně, energii ztrácíte a vlastně plýtváte.